Sista dagen i mitt Cypern. Lite småmärklig och omtumlande!

Jag gick från att gå i sand i 26 grader till att traska i snö i minusgrader!


Det var en riktig omställning kan man säga och sista dagen i Napa var verkligen omtumlande!
Jag hade bestämt mig för att åka till Limassol innan jag åkte hem, eftersom jag och mamma varit där på min födelsedag och jag gillade det verkligen! Limassol ligger ca 3 timmar från Aiya Napa! Så tänkte att jag tar en liten tripp för mig själv dit sista dagen. Hoppade på bussen tidigt på morgonen. Eftersom bussförbindelserna inte är dom bästa så var jag tvungen att byta buss, efter halva vägen, i Larnaca. När jag satt där på bussen undrade jag om jag verkligen hamnat rätt, för det första så körde han på massa smågator som bussen knappt tog sig fram på, för det andra så skumpade det värre än jag vet inte vad! Allt var som tagit ur en scen i sällskapsresan! Brännarn skulle vart med kände jag där;) När jag efter många om och men tagit mig fram så strosade jag runt där ett tag, köpte min sista frappe på ett litet sött fik och handlade lite små souvenirer både till mig själv och till nära och kära hemma:) Tillslut gick jag in till slottet som ligger alldeles i början på gamlastaden. Ett jätte gammalt slott som turister kan gå in och titta i. Kommer på att när jag ändå är där så kan jag ju passa på att låna deras toa. Kliver in på toan och drar för haspen och när jag väl ska ut så går inte dörren att öppna! Sitter som berg, en trädörr med järnbeslag större än kungens, inte ens ett fönster utan det enda som finns är en liten ventil på ena väggen. När de gått sisådär 10 minuter börjar jag banka på den och skrika efter hjälp men inte ett ljud utanför! Efter att gett den en riktig karatespark sätter jag mig ner och med händerna darrande som asplöv så försöker jag få igång mobilen, men icke, batteriet hade jag pratat upp med mamma en halvtimme tidigare. Tillslut när jag gett upp allt med att sparka och skrika och sitter där på golvet så går dörren helt plötsligt upp av sig själv! Mycket märkligt. Utanför står en kille på andra sidan gallret till slottet som hade hört mig ända in på hans affär och frågar om det är okej med mig, han hade även ringt in till slottspersonalen som kom och mötte mig. Bad dom checka till toan eftersom jag suttit inlåst där i över 20 minuter och sen fortsatte jag! Man tänker ju alltid det värsta när man hamnar i situationer som den där, iallafall jag, i skallen rörde sig tankar som att jag skulle missa flyget och rent av svälta ihjäl på den förbaskade slottstoan. När jag väl lugnat mig gick jag vidare mot fruktmarknaden som fanns i en stor lokal längre in på gatan, gick in för att köpa cypriotiska bananer (smakar godis skumbananer) men den snälle killen som skulle ta betalt ville inte ha några pengar "On the house" sa han och skrattade och jag tackade snällt och gick vidare!
Gick runt ett hörn och krockar nästan med en kille, sa ursäkta på grekiska, killen säger det tillbaka och fortsätter prata på grekiska. Tyckte jag kände igen vad han sa men tänkte att jag kunde inte hört rätt, frågar honom på engelska vad han sa, killen som är i 35 års åldern fortsätter babbla på grekiska och när jag vänder mig om för att gå så tar han tag i min handled och säger sex? skrattandes. Jag som lärt mig de flesta svärord på grekiska tänkte att jag äntligen fick använding av dom nu och var tänkt att dra allihopa i en enda mening men vände mig istället om och gick. Sådana ska man inte slösa energi på och vem vet vad idioten kan göra om jag ställer mig och skriker åt honom på grekiska även om, som detta nu var mitt på ljusa dagen och dessutom på en gata full med turister!
Vad kan man dra för slutsats? Ja antingen att Cyprioter inte vet hur man drar en raggningsreplik utan går helt enkelt rakt på sak eller att även dom kan vara sliskiga. Men har faktiskt aldrig varit med om något liknande på Cypern innan. Cyprioter är egentligen väldigt försíktiga med vad dom säger och inte alls lika sliskiga som i vissa andra länder. Har egentligen varit ute för mycket mer konstiga kommentarer från typer i Sverige än här! Men nån gång ska väl va den första! Jag fortsatte helt enkelt min tripp, var in och kikade i Ayia Napa kyrkan som ligger mitt på torget, köpte lite mer saker till dom där hemma och sen satte jag mig, efter några timmar, för att vänta på bussen. Träffade några söta gamla grekiska gubbar som satt vid bussstationen, dom bjöd mig på massa vindruvor och pratade om allt möjligt! Frågade om Sverige och snön, om vad jag tyckte om Cypern och jag svarade dem mer än gärna. Dom gjorde helt enkelt upp för denna idiotiska kille som jag träffat innan! Hade dom varit yngre hade dom gift sig med mig sa dom innan jag hoppade på bussen tillbaka till Ayia Napa!:P Kom hem i tid till att gå ner på jobbet och säga hej då till chefen, lämnade även nycklarna till lägenheten till honom. Letade efter Sabiki som inte var där dagen innan och träffade på resten av personalen. Jag sa hej då till alla och fick massa kindpussar. Herr Ante gav mig en puss på kinden och sa att han mer än gärna vill se mig där även nästa säsong! (Hoppades på att detta spädde vatten på kranen för "någon";) haha. Hittade tillsist Sabiki och gav henne en liten present eller till hennes son och tackade för allt roligt som jag och hon har haft, när jag såg att hon fick tårar i ögonen sa jag hej då. Så med en tår i ögat lämnade jag Adams Beach Hotel.
Gick hem till lägenheten och började packa ihop även den, kändes konstigt att vara där själv. Malin åkte ju hem dagen innan. Hon hade packat ihop nästan hela lägenheten i påsar så det var bara att slänga det mesta och gå igenom mina saker. Vid halv 12 kom Dimitri förbi för att säga hej då och hjälpa mig lite, han hade med sig 2 presenter den första var en nalle eller en rosa gris som det stod "I love you" på, som vänner tillade han. Daksi svarade jag :P Haha. Den andra presenten var en liten absolut vodka flaska som vi öppnade på studs för att jag skulle lugna mina uppstressade nerver. Så det blev några groggar på absoluten och ananas juice, innan vi tillslut delade på en taxi in till Napa för en sista utekväll med Elin, Mimmi, Malin och Ludde:) När vi hittat en taxi så ville Dimitri först till sin lägenhet för att hämta några saker! Taxi Chauffören frågar vart ska ni?? "To toga toga" svarade Dimitri! (Toga toga är även en stripp klubb men för att taxi Chaufförerna ska veta vart dom bor säger dom alltid toga toga eftersom de bor i lägenheterna bakom) Do you have tickets? Frågar taxichauffören och ser frågande ut på mig och D! Höll på att skratta ihjäl oss. Tror han skämdes lite denna gubbe också när vi förklarade att vi inte hade några planer på att gå på strippklubb:P
Hamnade tillslut på mysiga irländskapuben Paddys, som så många gånger förr, där Ludde jobbar. Jag satt där ett tag tills Mimmi, Elin och Malin dök upp. Ludde undrade om jag skulle sjunga med honom! Jag satt och tittade lite på låtar i hans pärm och hittade "Let it be" men visste inte riktigt om jag vågade. När väl Mimmi kom bestämde vi oss för att gå upp tillsammans och sjunga med Ludde. Efter mycket velande om vilken låt vi skulle ta så valde vi tillslut Let it be med Beatles! Gick bra och var riktigt roligt!=) Nöjda var vi båda 2!
Kvällen fortsatte mot Bedrock och senare trogna Castle, tillsist så gick vi på Starskys. Blev några drinkar på varje ställe och lite dans men även denna kväll tog slut och jag var tvungen att säga hej då till mina kapparis tjejer och Ludde. Tårarna rann ner för kinderna när jag gick från Starskys, men konstigt vore det väl annars. Att lämna folk som man varit med under 6 månader ska inte vara lätt. Så enkelt är det!
Dimitri som lovat att hjälpa mig med det sista kom och mötte mig och vi delade en taxi tillbaka, åt och städade lite. Jag la mig för att vila en timme och när jag vaknade var kl 7 och allt var nästan klart så gjorde det sista och gick ner till hotellets ingång för att vänta på min transfer! Kändes konstigt att lämna allting, för det där var faktiskt mitt hem under 6 månader. Allt jag visste om just då. Man byggde liksom upp en trygghet där med allt och alla och det kändes nästan mer skrämmande att åka hem eftersom man inte varit hemma på ett halvår än att stanna kvar. Jag stod tillslut där och skulle checka in mina tunga kilos väskor på Larnaca flygplats. Från Cypern-Belgrad och Belgrad-Arlanda gick det bra att checka in över 50 kilo packning men på Arlanda var det lite klurigare när jag skulle flyga till Östersund men inchecknings gubbarna var snälla och bad mig bara packa om så inte bagaget vägde mer än 32 kilo. Vägde även handbagage väskan och även den vägde på tok för mycket, (kunde man tydligt se på båda väskorna eftersom alla handtagen var åt helvete som bagagekillen uttryckte det:P), 17,5 kg landade den på så med datorn blev det väl närmare 55 kg. Jajajaj.. småsaker, jag kom ju hem med allting och utan att betala ett öre i övervikt:P
Landade kl 20.00 på Frösön och möttes där av mamma och pappa, som knappt kände igen mig! Härligt att få känna på friskluft men kallt var det! På arlanda när jag gick ut för första gången på ett halvår och fick känna på svensk luft gjorde det nästan ont det första andetaget:P Precis nästan som jag trodde, som att ta en minttablett:P
Saknaden av Cypern försvann i ett litet kick och känslan av att äntligen vara hemma tog över! Hemma i sköna älskade Norrland med min familj och mina vänner! Mycket bra känsla!



Norrland baby!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0