Säg att du...

Idag är inte min mage och jag vänner alls, det märks så väl, när man tänker efter, vad det beror på.
Några veckor nu har det varit rätt lungt och jag har kommit ikapp med det mesta men nu är det mycket innan påsk igen och då blir allt upp och ner.
Men jag hoppas det fixar sig!
Kämpar på gör jag både med det ena och det andra...
Jag tycker Erikssons ide lät bra, köpa en vinflaska och plugga ikapp;) Jävlar vad vi skulle få saker gjorda haha
Malin kommer du förresten ihåg att du lovade mig att va min personliga lärare;P

Idag har alla vi Sp-are haft tema dag om jämställdhet!
Roligt att inte bara va klassen utan att de hade blandat 1- 2- 3-or!
Den här tema dagen behövdes känner jag, för jag saknar samhälls lektionerna så in i norden och alla debatter vi haft!
Så idag bestod det mest av debatter och stå upp för sin åsikt!
Först var vi på könsresan haha låter knäppt men det handlar typ om att redan när man föds stuvas man in i ett fack. Allt från att killar får blåa kläder till att tjejer får rosa och vad de sedan väljer för linje och tillsist vad de tjänar. Ganska knäppt när man tänker efter.
Efter det var vi till Britt-marie och kom på så många ord som möjligt för vice versa:P
Vet ni att det finns fler namn för tjejer än för killar och betydligt fler negativa? Iallafall som vi kunde komma på i vår grupp!
Sist gjorde vi heta stolen med Marina där man ska ta ställning till olika påståenden, t.ex.
Killar har samma behov av att visa känslor som tjejer.
Såklart dom har det, inget snack om saken men de döljer det mer och bättre en tjejer!

En tjej kan va lika högljudd som en kille?
Alltså enligt mig får de skrika hur mycket de vill haha alltså både killar och tjejer men det låter ju sjukt men enligt "samhället" så är det ju normalt om en kille är högljudd men om det är en tjej som gör det så undrar man om det är något fel på henne.

Det är vanligt att en tjej har en kille som bästavän?
Alltså nu talar jag bara för mig själv, jag har alltid varit med killar och växt upp med dom.
Här där jag bor, i Vågdalen, har så länge jag kan minnas aldrig funnits en tjej i min ålder men många killar sen efter det har det blivit så att jag tytt mig mer till killar. Om jag t.ex. ska lära känna en ny person så väljer jag hellre en kille än en tjej just för att jag känner att det inte är lika komplicerat! Visst dom som jag har närmast och som jag umgås mest med är tjejer men praktiskt taget alla andra består av killar och det är egentligen dem jag pratar mest med!

Sist på dagen såg vi filmen "Säg att du älskar mig". Jag hade aldrig sett den förut och de flesta sa den va dålig och visst skådespelarna, iallafall vissa, var urusla men annars så tycker jag inte att det var något större fel på den.
Den handlade om en utländs tjej som bodde nåonstans här i Sverige vet inte vart och i viken klass men kan tänka mig slutet på högstadiet. Hamnade på fest och blev våldtagen av 2 killar. Hon väljr att inte gå till polisen just därför att hon känner att ingen kommer ändå tro på henne. När hon väl går till polisen och det blir rättegång så är det precis det som händer alla är emot henne och säger att hon bara ljuger.
Det värsta med det var frågorna som försvars advokaten åt de här killarna ställde, och som de verkar ta upp varenda jävla gång på riktigt också.
Vad hade du för kläder på dig?? Det uppges att du hae kortkort, stämmer det?
Hade du druckit alkohol?
Du har strippat på skolan innan, stämmer det?
Alltså vafan har det med saken att göra? jag blev så arg så jag koka hon ska fan kunna gå naken om hon så vill utan att en enda så mycket som ska peta på henne.
Och vadå alkohol? Så om hon drack alkohol var det mer berättigat då att de våldtog henne?
Det är ju så jävla snedvridet samhället så man börjar ju fundera vart det är påväg och jaaa jag vet att det bara är en film men vadå? det här händer ju på riktigt, VARJE DAG!
Disskuterade sedan detta i klassen + några ettor, och jag tror det var livrädda för oss när de gick ut därifrån, haha.
Det resulterade iallfall i en helt godkänd och nyttig dag!

Imorgon är jag ledig för vi ska göra sista finishen med vår yearbook jag, Alec, Malin ska gå ut i klasserna och fota och kolla lite vad de gör medans Emelie och Kristin ska sitta ute i rasthallen och ta upp beställningar!
Så passa på imorgon att beställa den, kommer kosta 220 kr. Vara helt i färg och bestå av 150-200 sidor, jag kan nästan garantera att du själv på ett eller annat sätt är med och det kommer bli ett minne för livet vare sig du är student eller 1-a, 2-a!

Nu blir det snart sussa för att orka upp imorgon!
Pusshej!

Kommentarer
Postat av: Fröken Eriksson

Klart jag itne glömt det där om personliglärare, haha. Eller på pushare kanske man ska säga:P Vad ska du göra i påååsk??

2009-04-03 @ 21:12:33
Postat av: Malin

nu har du allt glömt vad vår lärare heter, Eva-britt, inte britt-marie ;) Å henne som du gilla så mycket:D

2009-04-05 @ 16:22:16
URL: http://malinnorrman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0